Dohányozni tilos, de nem mindenkinek

Sok helyen tilos dohányozni április elsejétől. Pontosabban január elsejétől, de az első három hónapot türelmi időnek tekintették, ezért eddig nem bírságoltak. A három hónap viszont március végén lejárt.

Orvos-magyar szótár

Orvos-magyar szótár mindenkinek...

Orvosi témájú szövegeket olvasva könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy "ez bizony nekem kínaiul van", de gyakorlatilag bárhol szembe jöhet velünk egy idegenül hangzó orvosi szó. Pedig az orvosi szaknyelv szavai nem kínai, hanem latin vagy görög eredetűek. 

A legegyszerűbb szabály az absztinencia

Nehéz dolga van egy várandósnak a franciáknál

A finom borok és sajtok hazájában nincs könnyű helyzetben az, aki maradéktalanul eleget szeretne tenni a terhesség idejére javasolt szabályoknak, hiszen bort egyáltalán nem kóstolhat, és a sajtok közül is nagy körültekintéssel kell válogatnia.

 

A NewScientist „terhesnaplóját” író Linda Geddes franciaországi útjáról hazatérve mi másnak is nézett volna utána, mint hogy mit mond a tudomány a terhesség alatti bor- és sajtfogyasztásról.
Az alkoholfogyasztásra vonatkozó szakmai ajánlásokat fellapozva első pillantásra nem könnyű okosnak lenni, hiszen ahány útmutató, annyiféle szám szerepel a még „biztonságosnak” tekinthető mennyiségre nézve. A szakemberek azonban arra figyelmeztetnek, hogy legegyszerűbb a teljes absztinencia elvét követni e téren, annál is inkább mert ez a legkönnyebben megjegyezhető és legkevésbé eltéveszthető szabály. Patrick O’Brian, a brit szülészeti-nőgyógyászati szakmai testület (RCOG) tagja arra figyelmeztet, hogy „biztonságos mennyiség” valójában talán nem is létezik. Igaz ugyan, hogy jelenlegi ismereteink szerint hetente-kéthetente legfeljebb 1-2 pohárnyi bornak megfelelő ital nagy valószínűséggel nem veszélyes a magzatra nézve, de könnyen előfordulhat, hogy később kiderül, hogy a ma még „biztonságosnak” tekintett kis mennyiség is magzati ártalomhoz vezet.
Azt mondja, hogy ne tévesszenek meg senkit az olyanfajta kutatások http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/38/1/129, mint ami például az elmúlt évben jelent meg az International Journal of Epidemiology című lapban, és mely szerint a terhességük alatt heti 1-2 pohár bort elfogyasztó nők gyermekei körében 3 éves korban ritkább volt a hiperaktivitás előfordulása, mint a teljesen absztinensek gyermekei között. Az ilyen különbségek hátterében könnyen kiderülhet, hogy – mint ebben az esetben is – az anyák nemcsak az alkoholfogyasztás tekintetében különböztek egymástól, hanem a mérsékelt ivók között nagyobb arányban voltak az iskolázottabb, jobb anyagi helyzetben lévő anyák, és ez okozhatta az eltéréseket.
Valószínűleg közelebb állnak az igazsághoz azok a vizsgálatok, melyek összefüggést találtak az alkoholfogyasztás és a magzati ártalmak között. A RCOG adatai  http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/alcohol-and-pregnancy-information-youszerint a terhesség harmadik trimeszterében naponta két egységnél több alkoholt fogyasztó anyák esetében (ez körülbelül egy közepes pohár bornak felel meg) 45 százalékkal nagyobb annak esélye, hogy kis súlyú újszülöttet hoznak a világra. Ennél is több (napi 4,5 egység = kb. 3 kis pohár bor) szeszes ital elfogyasztása esetén háromszorosára emelkedik a születési rendellenességek kockázata. Aki pedig még ennyi alkohollal sem éri be, az jó eséllyel számíthat akár magzati alkohol szindróma kialakulására is, melynek részjelenségeként az értelmi fejlődés elmaradása, arcfejlődési rendellenességek, növekedési és idegrendszeri problémák, tanulási, látás- és hallászavarok fordulhatnak elő. Sőt az alkohol még akkor is rombol, amikor már nem is gondolnánk: az Európai Humán Reprodukciós és Embriológiai Társaság közelmúltban rendezett kongresszusán dán kutatók arról számoltak be, hogy a heti 4,5 egységnél többet ivó anyák fiai később nemzőképességük csökkenésével fizetnek anyáik italozásáért.
Vivienne Nathanson, a British Medical Association képviseletében azt mondja, hogy a legkönnyebben betartható szabály a teljes absztinencia. Véleménye szerint lehetne éppen egy „biztonságos” határt kijelölni a terhesség alatti alkoholfogyasztásra vonatkozóan, ez azonban azért veszélyes, mert sokan valójában nincsenek is tisztában azzal, hogy „mennyi az annyi”. Ennek eredményeként pedig jóval több egységnyi ital lecsúszik, mint azt maga az érintett is gondolná, mert például fogalma sincs arról, hogy az egyes italok alkoholtartalmuk szempontjából nem egyenértékűek, sőt még akár a sörökön vagy borokon belül is vannak olyan fajták, melyeknek alkoholtartalma nagyobb az átlagosnál.
Colin Gavaghan orvos-etikus azt tartja a legnagyobb veszélynek http://jme.bmj.com/content/35/5/300, hogy a terhességi tilalmak szaporodásával megrendül a nők bizalma az orvosi tanácsokban és kutatási eredményekben, és a megalapozott tudományos adatok helyett ösztöneikre és szóbeszédekre hagyatkoznak a „szabad-nem szabad” kérdésének eldöntésekor.
A terhesség alatti alkoholfogyasztással kapcsolatos információk sokféleségéhez képest már szinte üdítően egyszerűek a sajtokra vonatkozó intelmek. Bár a liszteriózis nem gyakori fertőzés, következményei (születési rendellenességek, vetélés stb.) igen súlyosak, ezért mindenképpen figyelmet érdemelnek. A legfontosabb, hogy a várandósok kerüljék a lágy és a kékpenészes sajtok fogyasztását, ezek ugyanis a liszteriózis leggyakoribb kiindulópontjai. 
Gyermekévek Medical Tribune

A NewScientist „terhesnaplóját” író Linda Geddes franciaországi útjáról hazatérve mi másnak is nézett volna utána, mint hogy mit mond a tudomány a terhesség alatti bor- és sajtfogyasztásról.

Az alkoholfogyasztásra vonatkozó szakmai ajánlásokat fellapozva első pillantásra nem könnyű okosnak lenni, hiszen ahány útmutató, annyiféle szám szerepel a még „biztonságosnak” tekinthető mennyiségre nézve. A szakemberek azonban arra figyelmeztetnek, hogy legegyszerűbb a teljes absztinencia elvét követni e téren, annál is inkább mert ez a legkönnyebben megjegyezhető és legkevésbé eltéveszthető szabály. Patrick O’Brian, a brit szülészeti-nőgyógyászati szakmai testület (RCOG) tagja arra figyelmeztet, hogy „biztonságos mennyiség” valójában talán nem is létezik". Igaz ugyan, hogy jelenlegi ismereteink szerint hetente-kéthetente legfeljebb 1-2 pohárnyi bornak megfelelő ital nagy valószínűséggel nem veszélyes a magzatra nézve, de könnyen előfordulhat, hogy később kiderül, hogy a ma még „biztonságosnak” tekintett kis mennyiség is magzati ártalomhoz vezet.

Azt mondja, hogy ne tévesszenek meg senkit az olyanfajta kutatások, mint ami például az elmúlt évben jelent meg az International Journal of Epidemiology című lapban, és mely szerint a terhességük alatt heti 1-2 pohár bort elfogyasztó nők gyermekei körében 3 éves korban ritkább volt a hiperaktivitás előfordulása, mint a teljesen absztinensek gyermekei között. Az ilyen különbségek hátterében könnyen kiderülhet, hogy – mint ebben az esetben is – az anyák nemcsak az alkoholfogyasztás tekintetében különböztek egymástól, hanem a mérsékelt ivók között nagyobb arányban voltak az iskolázottabb, jobb anyagi helyzetben lévő anyák, és ez okozhatta az eltéréseket.

Valószínűleg közelebb állnak az igazsághoz azok a vizsgálatok, melyek összefüggést találtak az alkoholfogyasztás és a magzati ártalmak között. A RCOG adatai szerint a terhesség harmadik trimeszterében naponta két egységnél több alkoholt fogyasztó anyák esetében (ez körülbelül egy közepes pohár bornak felel meg) 45 százalékkal nagyobb annak esélye, hogy kis súlyú újszülöttet hoznak a világra. Ennél is több (napi 4,5 egység = kb. 3 kis pohár bor) szeszes ital elfogyasztása esetén háromszorosára emelkedik a születési rendellenességek kockázata. Aki pedig még ennyi alkohollal sem éri be, az jó eséllyel számíthat akár magzati alkohol szindróma kialakulására is, melynek részjelenségeként az értelmi fejlődés elmaradása, arcfejlődési rendellenességek, növekedési és idegrendszeri problémák, tanulási, látás- és hallászavarok fordulhatnak elő. Sőt az alkohol még akkor is rombol, amikor már nem is gondolnánk: az Európai Humán Reprodukciós és Embriológiai Társaság közelmúltban rendezett kongresszusán dán kutatók arról számoltak be, hogy a heti 4,5 egységnél többet ivó anyák fiai később nemzőképességük csökkenésével fizetnek anyáik italozásáért.

terhesség alkohol sajt liszteriózis listeriosis lisztéria listeria

Vivienne Nathanson, a British Medical Association képviseletében azt mondja, hogy a legkönnyebben betartható szabály a teljes absztinencia. Véleménye szerint lehetne éppen egy „biztonságos” határt kijelölni a terhesség alatti alkoholfogyasztásra vonatkozóan, ez azonban azért veszélyes, mert sokan valójában nincsenek is tisztában azzal, hogy „mennyi az annyi”. Ennek eredményeként pedig jóval több egységnyi ital lecsúszik, mint azt maga az érintett is gondolná, mert például fogalma sincs arról, hogy az egyes italok alkoholtartalmuk szempontjából nem egyenértékűek, sőt még akár a sörökön vagy borokon belül is vannak olyan fajták, melyeknek alkoholtartalma nagyobb az átlagosnál.
 

Colin Gavaghan orvos-etikus azt tartja a legnagyobb veszélynek, hogy a terhességi tilalmak szaporodásával megrendül a nők bizalma az orvosi tanácsokban és kutatási eredményekben, és a megalapozott tudományos adatok helyett ösztöneikre és szóbeszédekre hagyatkoznak a „szabad-nem szabad” kérdésének eldöntésekor.

A terhesség alatti alkoholfogyasztással kapcsolatos információk sokféleségéhez képest már szinte üdítően egyszerűek a sajtokra vonatkozó intelmek. Bár a liszteriózis nem gyakori fertőzés, következményei (születési rendellenességek, vetélés stb.) igen súlyosak, ezért mindenképpen figyelmet érdemelnek. A legfontosabb, hogy a várandósok kerüljék a lágy és a kékpenészes sajtok fogyasztását, ezek ugyanis a liszteriózis leggyakoribb kiindulópontjai. 

Gyermekévek Medical Tribune

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!