Sok helyen tilos dohányozni április elsejétől. Pontosabban január elsejétől, de az első három hónapot türelmi időnek tekintették, ezért eddig nem bírságoltak. A három hónap viszont március végén lejárt.

Orvos-magyar szótár

Orvosi témájú szövegeket olvasva könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy "ez bizony nekem kínaiul van", de gyakorlatilag bárhol szembe jöhet velünk egy idegenül hangzó orvosi szó. Pedig az orvosi szaknyelv szavai nem kínai, hanem latin vagy görög eredetűek. 

Nem kapnak belőle annyit, amennyit kellene

A csontnak kalcium kell, de nincs elegendő

Az élet első 3 évében nagyon intenzív fejlődésen megy keresztül szervezetünk. Izmaink, csontjaink nagy ütemben nőnek. A gyerekek 1 és 3 éves koruk között gyorsan nőnek és gyarapszanak, ezért is kiemelten fontos ebben az időszakban a megfelelő kalciumbevitel. Legalábbis kiemelten fontos lenne.

hirdetés

 

Hazai kutatási eredményeink ugyanis azt mutatják, hogy 1–3 éves kor között a kisdedek 74%-a fogyasztott kevesebbet, mint az ajánlott beviteli érték. Az első években a helytelen táplálkozás következtében kialakult kalciumhiánynak a későbbiekben komoly következményei lehetnek, mint például a fogkárosodás, csontfejlődési rendellenességek, csontlágyulás vagy a fogzás késése. 
Mára már minden gyermek és felnőtt tudja, hogy a kalcium csontjaink és fogaink építőköve. Az emberi szervezetben a legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyag, hiszen a csontok tömegéből 0,75–1,2 kg tiszta kalcium. A kalcium mintegy 99 százaléka található meg a csontokban és fogakban, a fennmaradó része a sejtekben és a sejtek közötti térben szabadon van. A kalcium-foszfát kristályok adják a csontok és a fogak keménységét, míg a szabadon maradó mintegy tíz grammnyi kalciumnak döntő fontossága van az izmok, az idegrendszer, a véralvadás és néhány enzim működésében. 
A kálium- és nátriumionnal együtt a kalciumion nélkülözhetetlen az idegrendszeri parancsok átadásához, így például az izmok mozgatásához. A kalcium izomsejtbe áramlása hatására húzódnak össze az izomrostok is. Hiányát ezért ijesztő, de kalciumpótlással gyorsan kezelhető izomgörcsök is jelezhetik. A kalcium a véralvadás folyamatának láncreakciójához is fontos. 
Nélkülözhetetlen az immunrendszer kiegyensúlyozott működéséhez, hiszen itt is a kalciumkoncentráció változása állít be számos biokémiai reakciót, és szabályozza fehérjék, enzimek működését. Nem véletlenül adnak allergiás rohamok enyhítésére kalciumot.
Melyek a kalciumban gazdag élelmiszerek?
Tej, tejtermékek, tej alapú gyerekitalok, tejpépek, olajos magvak (pl. dió, szezámmag, mák), kalciummal dúsított élelmiszerek, ásványvizek.
A kalciumfelszívódásról
A kalcium felszívódása nem túl jó, átlagosan 20-–40% között mozog, tehát az elfogyasztott kalciumból csak ennyi hasznosul, ezt ráadásul sok tényező befolyásolja. Ide tartozik a túlzott fehérje- és zsiradékfogyasztás, a túlzott foszforbevitel, azaz a kólafélék, kakaók nagy mennyiségű fogyasztása is. Az elégtelen D-vitamin-bevitel, és az oxálsav tartalmú élelmiszerek (pl. spenót, sóska, rebarbara) is gátolják a kalcium felszívódását. Segíti viszont az ásványi anyag felszívódását a mozgás, a megfelelő D-vitamin-bevitel és a laktóz (tejcukor).
 
A kisgyermek, étrendje tartalmazzon olyan ételeket, melyek kalciumban gazdagok:
  a reszelt sajttal dúsított szendvicskrém (pl. zöldségkrém, gombakrém);
  a házi gyümölcsjoghurt (50 g natúr joghurt és 50 g apróra vágott vagy pürésített idénygyümölcs);
  a reszelt sajttal sült hús, zöldség;
  a rakott, töltött zöldség gratin mártással (besamel mártás reszelt sajttal és tojással);
  a gyümölcsturmix tejalapú gyerekitallal készítve.
A megfelelő kalcium tartalmú étrendet összeállítani nem annyira bonyolult, mint azt elsőre gondolnánk. Csupán kis odafigyelés szükséges, hogy megszerettessünk gyermekünkkel a kalciumban gazdag ételeket, így biztosítva csontjai megfelelő fejlődését.  

Hazai kutatási eredményeink ugyanis azt mutatják, hogy 1–3 éves kor között a kisdedek 74%-a fogyasztott kevesebbet, mint az ajánlott beviteli érték. Az első években a helytelen táplálkozás következtében kialakult kalciumhiánynak a későbbiekben komoly következményei lehetnek, mint például a fogkárosodás, csontfejlődési rendellenességek, csontlágyulás vagy a fogzás késése

Mára már minden gyermek és felnőtt tudja, hogy a kalcium csontjaink és fogaink építőköve. Az emberi szervezetben a legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyag, hiszen a csontok tömegéből 0,75–1,2 kg tiszta kalcium. A kalcium mintegy 99 százaléka található meg a csontokban és fogakban, a fennmaradó része a sejtekben és a sejtek közötti térben szabadon van. A kalcium-foszfát kristályok adják a csontok és a fogak keménységét, míg a szabadon maradó mintegy tíz grammnyi kalciumnak döntő fontossága van az izmok, az idegrendszer, a véralvadás és néhány enzim működésében. 

Mennyi kalciumra van szüksége az emberi szervezetnek?

Általában 800-1000 mg között alakul a szükséglet 1 éves kortól 60 éves korig, de bizonyos életszakaszokban, mint például terhesség, szoptatás alatt vagy idős korban az igény megnövekszik kb. 1500 mg-ra.  

A kálium- és nátriumionnal együtt a kalciumion nélkülözhetetlen az idegrendszeri parancsok átadásához, így például az izmok mozgatásához. A kalcium izomsejtbe áramlása hatására húzódnak össze az izomrostok is. Hiányát ezért ijesztő, de kalciumpótlással gyorsan kezelhető izomgörcsök is jelezhetik. A kalcium a véralvadás folyamatának láncreakciójához is fontos

Nélkülözhetetlen az immunrendszer kiegyensúlyozott működéséhez, hiszen itt is a kalciumkoncentráció változása állít be számos biokémiai reakciót, és szabályozza fehérjék, enzimek működését. Nem véletlenül adnak allergiás rohamok enyhítésére kalciumot.

Melyek a kalciumban gazdag élelmiszerek?

Tej, tejtermékek, tej alapú gyerekitalok, tejpépek, olajos magvak (pl. dió, szezámmag, mák), kalciummal dúsított élelmiszerek, ásványvizek.

A kalciumfelszívódásról

A kalcium felszívódása nem túl jó, átlagosan 20–40% között mozog, tehát az elfogyasztott kalciumból csak ennyi hasznosul, ezt ráadásul sok tényező befolyásolja. Ide tartozik a túlzott fehérje- és zsiradékfogyasztás, a túlzott foszforbevitel, azaz a kólafélék, kakaók nagy mennyiségű fogyasztása is. Az elégtelen D-vitamin-bevitel, és az oxálsav tartalmú élelmiszerek (pl. spenót, sóska, rebarbara) is gátolják a kalcium felszívódását. Segíti viszont az ásványi anyag felszívódását a mozgás, a megfelelő D-vitamin-bevitel és a laktóz (tejcukor). 

kalcium csont gyerek D-vitamin

A kisgyermek, étrendje tartalmazzon olyan ételeket, melyek kalciumban gazdagok:

  • reszelt sajttal dúsított szendvicskrém (pl. zöldségkrém, gombakrém);
  • házi gyümölcsjoghurt (50 g natúr joghurt és 50 g apróra vágott vagy pürésített idénygyümölcs); 
  • reszelt sajttal sült hús, zöldség; 
  • rakott, töltött zöldség gratin mártással (besamel mártás reszelt sajttal és tojással); 
  • gyümölcsturmix tejalapú gyerekitallal készítve.

Kalcium az 1-3 éves gyermekek napi étrendjében:

  • Reggeli: 2 dl tejalapú ital, teljes kiőrlésű kenyér, zöldségkrém
  • Tízórai: 150 g narancs
  • Ebéd: zöldborsó leves, paradicsomos burgonyafőzelék, sült csirkemell
  • Uzsonna: 50 g natúr joghurt 50 g reszelt almával és 1 teáskanál zabpehellyel
  • Vacsora: 2 dl tejalapú ital, kenyér, házilag készített húskrém, zöldpaprika

A megfelelő kalcium tartalmú étrendet összeállítani nem annyira bonyolult, mint azt elsőre gondolnánk. Csupán kis odafigyelés szükséges, hogy megszerettessünk gyermekünkkel a kalciumban gazdag ételeket, így biztosítva a csontok megfelelő fejlődését.  

Share on Tumblr
Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Mi a helyzet a laktózérzékenyekkel? Akinél ki van zárva a tej, a joghurt, a sajt?
És nem lehet belediktálni az olajos magvakat, amiket két éves kor alatt allergizálás miatt nem is ajánlanak.
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!