Csökkenti bizonyos kórképek kockázatát a túlélőknél
Gyermekkori rák után is jót tesz a szoptatás
A kutatási eredmények szerint gyermekeik szoptatása előnyös azoknak a nőknek, akiknek gyermekkorukban rákjuk volt, mivel a szoptatás csökkenti a három leggyakoribb késői hatást: a korai csontritkulás, a metabolikus szindróma és újabb daganat kockázatát.
A rák túlélői között felnőttkorukban gyakran nagy egyes állapotok, például a kövérség és törékeny csontok kockázata. A memphisi St. Jude Kutató Gyermekkórház szakemberei kimutatták, hogy a szoptatás segíthet semlegesíteni ezeket a káros hatásokat; eredményeiket a Journal of Cancer Survivorship folyóirat közölte.
A rák biológiájának jobb megismerése és a kezelések fejlődése folytán egyre több olyan rákos gyermek van, aki túléli a betegséget. A túlélők egyes csoportjait azonban felnőttkorukban egészségi problémák fenyegetik – ezt „késői hatásnak” nevezik.
A kutatók áttekintették olyan korábbi tanulmányok eredményeit, amelyekben azt vizsgálták, miként befolyásolja a szoptatás ezeket a késői hatásokat. Azoknál a nőknél, akik túlélték gyermekkori rákjukat, három gyakori késői hatás fordul elő: csontsűrűség-csökkenés, azaz korai csontritkulás (oszteoporózis), metabolikus szindróma (azaz cukorbetegség, elhízás és magas vérnyomás), valamint újabb rák kialakulása, elsősorban az emlőben.
A szoptatás jótékony hatásai
Ami az oszteoporózist illeti, ismert, hogy a szoptatás a csontvesztés ellen hat. Ezt igazolja, hogy a nők csontsűrűsége szoptatás után gyakran nagyobb, mint a terhesség előtt volt.
A metabolikus szindróma elsősorban azokat fenyegeti, akiknek gyermekkorukban limfocitás leukémiájuk volt csontvelőtranszplantáción estek át. A szoptatás azonban csökkenti a kövérség előfordulását, ezért a metabolikus szindróma ellen hat.

Gyermekkori rák után gyakoribb, hogy újabb rosszindulatú daganat alakul ki felnőttkorban, főleg a nőknél, és náluk is nagy arányban az emlőben. A szoptatásról régóta ismert, hogy csökkenti az emlőrák kockázatát.
Aki nem képes tejtermelésre
A gyermekkori rák egyik késői hatása azonban éppen az lehet, hogy az érintett nő nem képes tejtermelésre. Ez elsősorban azokban a nőknél fordul elő, akikben a rák kezelése csökkentette a növekedési hormon szintjét. Ehhez vezethet a koponya besugárzása agytumor miatt, vagy leukémia esetén a központi idegrendszeri besugárzás. A tejtermelés későbbi hiánya ilyenkor azért alakul ki, mert a növekedési hormon megfelelő szintje elengedhetetlenül szükséges az emlők megfelelő fejlődéséhez. A tejtermelés hiányát okozhatja a korábbi emlőrák műtéti vagy sugárterápiája is.
Az ilyen nők esetében speciális támogatásra van szükség, hogy – ha lehet – mégis képesek legyenek szoptatni gyermeküket. Dr. James Klosky, a kutatók egyike szerint a vizsgálat fő üzenete az, hogy a testmozgás, a megfelelő étrend, a dohányzás kerülése és a biztonságos szex mellett a szoptatás lehet az egyik olyan eszköz, amely enyhíti a gyermekkori rák esetleges késői hatásait.





